19 ΙΟΥΛΙΟΥ 1980

Η πρώτη παγκόσμια έκθεση έργων τέχνης αφιερωμένη στο μεγάλο Μακεδόνα στρατηλάτη και εκπολιτιστή Μεγάλο Αλέξανδρο, εγκαινιάζεται στη Θεσσαλονίκη. Μεταξύ των εκθεμάτων αριστουργήματα της Αρχαίας Μακεδονικής Τέχνης, όπως: Τα ευρήματα των βασιλικών τάφων της Βεργίνας, χρυσά πορτραίτα του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου, ο μοναδικός στον κόσμο κρατήρας του Δερβενίου κ. α.
Εγκαινιάζοντας την έκθεση ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής, τόνιζε μεταξύ άλλων στην ομιλία του:  <Χρειάσθηκε να περάσουν πάνω από 2.300 χρόνια, για να αρχίσει η μακεδονική γη, χάρη στη σκαπάνη των αρχαιολόγων μας, να πιστοποιεί με τον πιο περίτρανο τρόπο, όχι μόνο το μεγαλείο, αλλά και το εύρος και την ενότητα του ελληνικού πολιτισμού σ΄ ολόκληρο τον χώρο της ελληνικής αρχαιότητας. Η Μακεδονία μέχρι σήμερα ήταν κυρίως γνωστή για τη στρατιωτική και πολιτική ισχύ της στα χρόνια του Φιλίππου και του Αλέξανδρου, καθώς και για τη συμβολή της στην ιδέα της Πανελλήνιας Ένωσης. Τώρα προβάλλει στο προσκήνιο, διεκδικώντας και τα πρωτεία υψηλής πολιτιστικής προσφοράς.>
Την ίδια μέρα των εγκαινίων ο καθηγητής Μανώλης Ανδρόνικος ανεκοίνωνε στον Τύπο ότι ανακαλύφθηκε στη Βεργίνα και τέταρτος τάφος του 4ου π. Χ. αιώνα, μοναδικός στο είδος του. Ήταν, όπως τόνισε, ο πρώτος Μακεδονικός με ελεύθερους κίονες στην πρόσοψη, ένα σημαντικό εύρημα για την ιστορία της αρχιτεκτονικής. Ακόμη ο Ανδρόνικος ξενάγησε τους επισήμους στις ανασκαφές της Βεργίνας και τους μίλησε ιδιαίτερα για τον τάφο του Φιλίππου που είχε βρεθεί εκεί. Ιδιαίτερα τόνισε την μοναδικότητα της τοιχογραφίας που υπάρχει στον τάφο. Είπε για τη ζωγραφική αυτή ο καθηγητής:  <Είναι γνωστό στους αρχαιολόγους και ειδικούς ότι στους αρχαίους Έλληνες άρεσε το λευκό χρώμα και η ασπράδα. Εδώ, σ΄ αντίθεση μ΄ αυτή τους την αδυναμία, φαίνεται ότι παραβαίνουν τους κανόνες, τους προσωπικούς κανόνες αισθητικής τους και χρησιμοποιούν όλα σχεδόν τα χρώματα και παραλλαγές ακόμη των βασικών χρωμάτων. Γι΄ αυτό ακριβώς αυτή εδώ η τοιχογραφία είναι μεγίστης σημασίας, διότι είναι μοναδική στη ζωγραφική τέχνη της κλασικής Ελλάδας. Πιστεύω, ότι ο ζωγράφος αυτής της σύνθεσης ήταν ένας από τους μεγαλύτερους της αρχαίας Ελλάδας. Στη ζωγραφική απεικονίζονται αρματηλάτες, ιππείς και άγρια ζώα σε κυνήγι. Στο κέντρο της σύνθεσης υπάρχει ένας πολύ σημαντικός ιππέας που θυμίζει τη μωσαϊκή σύνθεση του Μεγάλου Αλεξάνδρου που βρέθηκε στη Νεάπολη της Ιταλίας. Το πιο σημαντικό ίσως, αν και δεν διακρίνεται καλά, είναι ένα λιοντάρι περιτριγυρισμένο από σκυλιά. Θα πρέπει να είναι συμβολικό το λιοντάρι.>


 




















Στις φωτογραφίες η 1η σελίδα της ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, στις 20 Ιουλίου 1980, με την αναγγελία της τελετής των εγκαινίων της έκθεσης και η 11η, στην οποία προβάλλονται οι ανακοινώσεις του Ανδρόνικου.