26 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014

ΑΜΦΙΠΟΛΗ:

Τους γλύπτες του Μ. Αλεξάνδρου
«μαρτυρούν» τα νέα ευρήματα

ΛΥΣΙΠΠΟΣ ΚΑΙ ΛΕΩΧΑΡΗΣ


ΤΑ ΙΧΝΗ δύο εκ των σημαντικότερων γλυπτών της Αρχαιότητας, του Λύσιππου και του Λεωχάρη, διαγράφονται στα έντονα χαρακτηριστικά του προσώπου της Σφίγγας. Πρόκειται για δύο φημισμένους καλλιτέχνες, οι οποίοι είχαν μάλιστα στενές σχέσεις με τη βασιλική οικογένεια της Μακεδονίας, καθώς και οι δύο είχαν φιλοτεχνήσει προτομές και αγάλματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Φιλίππου, αλλά και της μητέρας του Αλεξάνδρου, της Ολυμπιάδας. Οι δύο Αμφίπόλης. «Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποιος φιλοτέχνησε τα γλυπτά του τάφου. Ομως στην περίπτωση της κεφαλής της Σφίγγας δεν μπορούμε παρά να διαπιστώσουμε ομοιότητες με την τεχνοτροπία που σχετίζεται και με την εποχή, αλλά και με την τάση κάποιων συγκεκριμένων καλλιτεχνών», λέει η καθηγήτρια Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Ελένη Μανακίδου.

ξακουστοί γλύπτες μεγαλούργησαν κατά την περίοδο που κατασκευάστηκε ο εντυπωσιακός τύμβος της Αμφίπολης και οι επιστήμονες δεν αποκλείουν να ήταν είτε οι ίδιοι, είτε κάποιοι μαθητές τους εκείνοι οι οποίοι δημιούργησαν τόσο τις Σφίγγες όσο και τις Καρυάτιδες της

Οι ισχυρότερες καλλιτεχνικές προσωπικότητες στο τελευταίο τέταρτο του τετάρτου αιώνα ήταν ο Λύσιππος, ένας από τους επίσημους γλύπτες των Μακεδόνων βασιλέων και μέλος της Αυλής του Αλεξάνδρου, αλλά και ο Λεωχάρης, ο οποίος είχε δημιουργήσει χρυσελεφάντινα αγάλματα του Φιλίππου, του Αλέξανδρου και της Ολυμπιάδας. «Η κεφαλή της Σφίγγας θυμίζει αρκετά έργα της υστεροκλασικής πλαστικής. Σίγουρα προέρχεται από τα ισχυρά εργαστήρια της εποχής, στα οποία πρωταγωνιστούσαν οι προσωπικότητες του Λύσιππου και του Λεωχάρη. Από την εποχή αυτή δεν έχουν μείνει πολλά πρωτότυπα έργα, κάτι που προσθέτει ακόμα μεγαλύτερη αξία στα γλυπτά της Αμφίπολης», προσθέτει η Ελ. Μανακίδου.

Στην αρχαιότητα ο Λύσιππος, που γεννήθηκε στην αρχαία Σικυώνα, το σημερινό Κιάτο Κορινθίας,
ήταν ένας από τους πιο παραγωγικούς γλύπτες, καθώς σε αυτόν αποδίδονται περισσότερα από 1.500 έργα Το πιο γνωστό από αυτά είναι η προτομή του έφηβου Αλέξανδρου, που σήμερα εκτίθεται στο μουσείο της Πέλλας, (φωτο 1) ενώ αντίγραφο έργο του είναι και το διάσημο χάλκινο άγαλμα του έφιππου Αλέξανδρου, που εκτίθεται στο μουσείο της Φλωρεντίας. (φωτο 2)

Για τον δεύτερο, έχουν διασωθεί λιγότερες πληροφορίες. Η Ιστορία όμως γνωρίζει ότι είχε ασχοληθεί με τη διακόσμηση ενός άλλου τάφου της αρχαιότητας και μάλιστα του πιο ξακουστού. Εκτός από εντυπωσιακά αγάλματα των Μακεδόνων βασιλέων, ο Λεωχάρης είχε φιλοτεχνήσει τη
δυτική πλευρά του Μαυσωλείου της Αλικαρνασσού, δηλαδή του τάφου του Πέρση σατράπη Μαυσώλου. Το οικοδόμημα ήταν τόσο μεγαλοπρεπές, που συγκαταλέγεται στα 7 θαύματα του αρχαίου κόσμου- εξ ου το όνομα «μαυσωλείο» δίνεται στους εντυπωσιακούς τάφους.


ΠΗΓΗ: Εφημερίδα, REALNEWS 26 Οκτωβρίου 2014