26 IOYNIOY 2018


Ζάεφ: Ο Κοτζιάς ασκεί καθημερινά


πιέσεις για τη «Μακεδονία» στην ΕΕ


σαν να πρόκειται για τη δική του χώρα


Την πρόθεσή του να παραιτηθεί από τη θέση του πρωθυπουργού στην περίπτωση που η συμφωνία των Πρεσπών δεν εγκριθεί στο δημοψήφισμα του φθινοπώρου εξέφρασε ο Ζόραν Ζάεφ, σε συνέντευξή του σε τηλεοπτικό κανάλι των Σκοπίων.

Στην ίδια συνέντευξη μάλιστα μίλησε με θερμά λόγια για την υποστήριξη που λαμβάνει από τον Αλέξη Τσίπρα και τον Νίκο Κοτζιά, στην προσπάθεια του να κάμψει τις αντιρρήσεις ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών για την ένταξη της χώρας του στην ΕΕ, επισημαίνοντας μάλιστα ότι η ελληνική κυβέρνηση ασκεί πιέσεις «σαν να επρόκειτο για την ένταξη της δικής της χώρας».

Παρότι ο πρωθυπουργός των Σκοπίων εξέφρασε τη βεβαιότητά του ότι η συμφωνία θα εγκριθεί στο δημοψήφισμα και μάλιστα με αρκετά μεγάλο ποσοστό, επισήμανε ότι εάν τελικά οι προσδοκίες του διαψευστούν θα επιλέξει τον δρόμο της παραίτησης.

«Ναι θα φύγω εάν αποτύχει το δημοψήφισμα για τη Μακεδονία» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Ζάεφ, αναφερόμενος επανειλημμένα καθ' όλη τη διάρκεια της συνέντευξης στην χώρα του ως «Μακεδονία» και όχι ως «Βόρεια Μακεδονία» όπως προβλέπει η συμφωνία. «Είμαι βέβαιος πάντως ότι η συμφωνία θα εγκριθεί με ποσοστό 75% με 85%, δηλαδή με ποσοστό ανάλογο των πολιτών που τάσονται υπέρ της ένταξης της χώρας στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση», συμπλήρωσε ο Σκοπιανός πρωθυπουργός.

Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό 1TV, ο κ. Ζάεφ επισήμανε ότι η κυβέρνησή του δεν έχει καταλήξει ακόμα στο ακριβές ερώτημα του δημοψηφίσματος. Όπως ξεκαθάρισε πάντως, σίγουρα θα σχετίζεται με την Ε.Ε., το ΝΑΤΟ, αλλά βεβαίως και με το ονοματολογικό.

Ο Σκοπιανός πρωθυπουργός αποκάλυψε επίσης ότι οι νομικές υπηρεσίες του κράτους προετοιμάζονται για το ενδεχόμενο να μην υπογράψει ο Πρόεδρος της χώρας, Ιβανόφ, την κύρωση της συμφωνίας από την Βουλή της χώρας.

Αναφερόμενος στη θέση της Γαλλίας που εκφράζει ενστάσεις στην ένταξη των Σκοπίων στην ΕΕ είπε τα εξής: «Με χαροποιεί που πολλές χώρες ενθαρρύνουν τη Γαλλία να πάρει μια θετική απόφαση. Πιθανόν η θέση της Γαλλίας να οφείλεται σε κάποιες διαφορές στο εσωτερικό της χώρας. Ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε συνομιλίες με τον Πρόεδρο της Γαλλίας και ο Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς πραγματοποιεί τηλεφωνικές επαφές κάθε μέρα σαν να ασκεί πιέσεις για τη δική του χώρα».


                                          ***************************************


Σκοπιανό: Επτά λόγοι που


η συμφωνία είναι άκυρη!



Στα κάγκελα… είναι ο νομικός κόσμος της χώρας για το «Σκοπιανό»… υποστηρίζοντας πως υπάρχουν 7 λόγοι που καθιστούν τη συμφωνία Τσίπρα-Ζάεφ άκυρη.
Παράλληλα προειδοποιούν ότι διερευνούν τη δυνατότητα να προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) με σκοπό να αποτρέψουν την ισχύ της, ακολουθώντας τη δικονομική τάξη. Παράλληλα, ζητούν δημοψήφισμα, διαμηνύοντας σε όλους τους τόνους πως πρόκειται για ένα θέμα μείζονος σημασίας για το οποίο απαιτείται η συγκατάθεση του ελληνικού λαού.

Διακεκριμένοι δικηγόροι κλήθηκαν από το «Φορέα Ανένδοτου Αγώνα για τη Μακεδονία» να προσεγγίσουν νομικά την εγκυρότητα της λεγόμενης συμφωνίας των Πρεσπών. Μεταξύ αυτών ήταν οι Αριάδνη Νούκα, Αναστάσιος Καραΐσκος και Πέτρος Χασάπης, καθώς και ο συνταγματολόγος Γιώργος Κασιμάτης. Τα αποτελέσματα αυτής της προσέγγισης τα παρουσίασαν σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ.

Οπως τόνισε ο κ. Κασιμάτης: «Η συμφωνία είναι άκυρη νομικά και κατά το Διεθνές Δίκαιο και κατά το Σύνταγμά μας». Κι αυτό διότι «όλα τα στοιχεία που περιέχει είναι αντικειμενικά, επιστημονικά και πολιτικά αναληθή». Και «δεν επιτρέπεται να συνάπτεται μία συμφωνία σε οποιοδήποτε επίπεδο με εντελώς αναληθή στοιχεία», όπως είπε.

Στο ίδιο μήκος κύματος, η κ. Νούκα προς απόδειξη των αβάσιμων στοιχείων που «πάτησε» αυτή η συμφωνία επικαλέστηκε απόφαση του Αρείου Πάγου που έφερε στο φως της δημοσιότητας ο «Ε.Τ.» την ημέρα της υπογραφής της συμφωνίας των Πρεσπών.

Συνοπτικά υπενθυμίζεται πως το ανώτατο δικαστήριο της χώρας επικύρωσε την ανυπαρξία ιδιαίτερης «μακεδονικής» γλώσσας και «μακεδονικού» έθνους. Πρόσθετα, έκανε λόγο και για δεύτερη προγενέστερη απόφαση του ΑΠ, του έτους 1994, με ομοειδείς παραδοχές.

Επειτα, η κ. Νούκα παρέθεσε τους 7 λόγους ακυρότητας της συμφωνίας επισημαίνοντας πως είναι τόσο τυπικοί όσο και ουσιαστικοί.

Πιο συγκεκριμένα υπογράμμισε πως:

1. Υφίσταται αναρμοδιότητα του κρατικού οργάνου που σύνηψε τη συμφωνία υψίστης εθνικής σημασίας για να εξυπηρετηθεί δήθεν σπουδαίο εθνικό συμφέρον.

2. H συμφωνία: α) παραβιάζει θεμελιώδεις αρχές του Δημοσίου Διεθνούς Δικαίου, την αρχή της ορθότητας, της σαφήνειας και του καθήκοντος αληθείας και β) τα ανθρώπινα δικαιώματα των Ελλήνων πολιτών και συγκρούεται με το Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και της Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, καθώς και με το Δίκαιο των Διεθνών Συμβάσεων.

3. Η συμφωνία: α) αντιτίθεται στις διεθνείς συμβάσεις προστασίας πολιτιστικής κληρονομιάς (Σύμβαση της Χάγης το 1954, ο Ν. 360/1976, ο Ν. 1126/1981, ο Ν. 3028/2002 και προεχόντως η Σύμβαση της UNESCO που έχει κυρωθεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο – Ν. 3521/2006 ) και β) προκαλεί σύγχυση στην πολιτιστική ταυτότητα των λαών και εθνών.

4. Η συμφωνία συγκρούεται: με το Σύνταγμα, διότι παραβιάζει την αρχή της αμοιβαιότητας και με αναγκαστικούς κανόνες του Γενικού Διεθνούς Δικαίου, διότι δεν περιλαμβάνει: α) όρους λύσης, καταγγελίας, αποχώρησης, παραίτησης, ανάκλησης, β) καθορισμένο όργανο ως θεματοφύλακα της Συνθήκης.

5. Η συμφωνία συγκρούεται με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση περί Ιθαγένειας (Στρασβούργο 6 Νοεμβρίου 1997), σύμφωνα με την οποία τα συμβαλλόμενα κράτη κατά τη σύναψη συμβάσεων σε ζητήματα ιθαγένειας πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τα νόμιμα συμφέροντα των κρατών όσο και των ατόμων.

6. Η συμφωνία παραβιάζει άλλες διεθνείς συνθήκες (Πρωτόκολλο Αθηνών 1913, Συνθήκη Βουκουρεστίου, Συνθήκη της Λωζάννης).

7. Η συμφωνία α) επιτείνει την «κρίση της κρατικής κυριαρχίας», η οποία διακρίνεται σε εσωτερική και εξωτερική, δηλαδή στη νομική ικανότητα του κράτους να μην περιορίζεται παρά μόνον καθόσον το επιθυμεί, και στη νομική ανεξαρτησία του κράτους έναντι των άλλων κρατών αντίστοιχα

και β) αντίκειται επιπλέον στο Σύνταγμα διότι δεν υφίστατο σύμπραξη των δύο κυβερνητικών εταίρων. Η κυβέρνηση η οποία ασκεί την εξωτερική πολιτική αποτελείται από δύο κυβερνητικούς εταίρους. Εκ των οποίων κανένας δεν έχει την απόλυτη κοινοβουλευτική πλειοψηφία ως αυτοτελές κυβερνών κόμμα. Εκ των λόγων αυτών οι πρόεδροι των κυβερνητικών κομμάτων οφείλουν αποδεδειγμένη σύμπραξη στην εκπροσώπηση της κυβέρνησης για τη διαπραγμάτευση και συνομολόγηση της Συμφωνίας, ώστε να υφίσταται η δέουσα πολιτική νομιμοποίηση της εν λόγω κυβερνητικής πράξης.

Από την πλευρά του, ο κ. Χασάπης τόνισε: «Καλούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να μιλήσει τώρα για το αν συμμετείχε ή όχι ο ίδιος στη σύναψη της Συνθήκης των Πρεσπών, όπως το ίδιο το Σύνταγμα επιτάσσει. Τον καλούμε ως διεθνή παραστάτη της χώρας να εκφράσει στον ελληνικό λαό τη βούλησή του για το εάν συναινεί στη σύναψη της Συνθήκης των Πρεσπών ή όχι. Πρέπει ο ελληνικός λαός να γνωρίζει αν παραβιάστηκε εσωτερικός κανόνας θεμελιώδους σημασίας, σύμφωνα με τη συνθήκη της Βιέννης. Εχει αυτό το δικαίωμα».

Ο δε κ. Καραΐσκος επισήμανε: «Η συμφωνία είναι άκυρη και το διατρανώνουμε» και συνέχισε: «Μερίμνησαν οι κυβερνήσεις να κάνουν ένα συνταγματικό κείμενο περιορίζοντας τα δικαιώματά μας». Ο ίδιος εξήγησε: «Οι διμερείς αυτές συνθήκες θεωρούνται κυβερνητικές πράξεις κατά το ελληνικό Σύνταγμα και δεν υπάρχει δυνατότητα προσβολής».

Ωστόσο, πρόκειται για μία συμφωνία η οποία δεν έχει γίνει ακόμη διεθνής συνθήκη. Δεν έχει συναφθεί δηλαδή στο τελικό της στάδιο, συνεπώς δεν έχει νομική ισχύ. Η ολοκλήρωση αυτής της συνομολόγησης γίνεται με την κύρωση στη Βουλή.

Με αυτά τα δεδομένα δήλωσε: «Γι’ αυτό και βρίσκεται ο αγώνας μας σε εξέλιξη. Γι’ αυτό και επικοινωνούμε το πρόβλημα ώστε να εμπεδωθεί και να διαπιστώσουν όλοι τους εθνικούς κινδύνους. Θα υπάρχουν δραματικές επιπτώσεις στην εθνική και πολιτισμική μας εξέλιξη και την εθνική μας κυριαρχία». Οπως είπε ο κ. Καραΐσκος, σκοπός είναι: «Να πείσουμε, πρώτον, την ελληνική κοινωνία για το ασύμφορο του περιεχομένου αυτής της συνθήκης και έπειτα να πείσουμε και το ελληνικό Κοινοβούλιο».

Κατά τα λεγόμενά του, παρότι υπάρχει η δυνατότητα του Προέδρου της Δημοκρατίας να συνάπτει μόνος του διεθνείς συμβάσεις, δεν το θέλησε αυτό η κυβέρνηση. «Την εξωτερική πολιτική της χώρας τη χαράσσει αποκλειστικά η κυβέρνηση», ανέφερε, σημειώνοντας πως «διά του υπουργού των Εξωτερικών υπέγραψε μία συνθήκη. Χωρίς να υπάρχει δημοψήφισμα, συγκατάθεση της Βουλής ή δημοκρατική νομιμοποίηση. Και μάλιστα με μορφή απλοποιημένου τύπου που αυτές συνάπτονται σε ήσσονος σημασίας θέματα και αφορούν σε οδικές ρυθμίσεις, ταχυδρομικές ρυθμίσεις, ανακωχές, εκεχειρίες, εμπορικές συνεργασίες κ.λπ. Εδώ θέτονται ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής, εθνικής αξιοπρέπειας, πολιτισμικής κληρονομιάς και ένας υπουργός Εξωτερικών ξεκινάει μία διαδικασία συνομολόγησης με ένα σχέδιο, δεσμεύοντας όλη την Πολιτεία και μάλιστα αμετακλήτως. Και έρχεται και η ίδια η πολιτεία διά της νομοθεσίας και λέει ότι οι πράξεις αυτές είναι κυβερνητικές και είναι απρόσβλητες και έχουν δικαστική ασυλία».

Με αυτά τα δεδομένα, σκοπός των παραπάνω δικηγόρων είναι να διερευνήσουν τη δυνατότητα να προσφύγουν στο ΣτΕ, με αφετηρία σχετική νομολογία. Ενδεικτικά ανέφεραν ότι «αξιοποιώντας την κρίση ισχυρής μειοψηφίας σε δύο αποφάσεις του ΣτΕ, βάσει της οποίας όταν από την οποιαδήποτε κυβερνητική πράξη προσβάλλονται ατομικά δικαιώματα, δηλαδή αντανακλώνται συνέπειες σε ατομικά δικαιώματα, τότε υπάρχει έννομο συμφέρον έτσι ώστε ο προσβληθείς να προσφύγει δικαστικά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα ατομικά δικαιώματα που προσβάλλονται είναι υψίστης σημασίας», σημείωσαν.

«Θα προστατέψουμε τη διαδικασία της άμυνάς μας βάσει των όπλων που μας δίνει το νομικό σύστημα και θα ψάξουμε να βρούμε την καλύτερη δυνατή λύση», πρόσθεσε χαρακτηριστικά ο κ. Καραΐσκος.

Ιωάννα Φεντούρη

ΠΗΓΗ: Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ, 26 Ιουνίου 2018


                                             ***********************************


ΠΓΔΜ: Ο Ιβανόφ δεν υπογράφει


τη συμφωνία των Πρεσπών


Ο πρόεδρος των Σκοπίων, Γκιόργκι Ιβανόφ δεν υπογράφει την επικύρωση της συμφωνίας των Πρεσπών για το ονοματολογικό της ΠΓΔΜ.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η συμφωνία δεν συμμορφώνεται με τα άρθρα 51, 118 και 119 του Συντάγματος της χώρας, ενώ τόνισε ότι η συμφωνία παραβιάζει παράλληλα και τις συνθήκες του 1993 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και «υποτάσσει την χώρα στην Ελλάδα».

«Αυτή η συμφωνία ξεπερνάει τα ψηφίσματα 817 (1993) και 845 (1993) του ΟΗΕ καθώς αναφέρονται σε "διαφωνία σχετικά με το όνομα του κράτους" και όχι σε "διαφωνίες", όπως αναφέρεται στην συμφωνία», ανέφερε χαρακτηριστικά σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων MIA.

Μεταξύ άλλων, ο Ιβάνοφ τόνισε ότι η συμφωνία μπορεί να εγείρει νομικά ζητήματα που ενδέχεται να οδηγήσουν σε ποινικές διώξεις.

«Η συμφωνία φέρνει τη "Δημοκρατία της Μακεδονίας" σε θέση εξάρτησης και υποταγής από μια χώρα και εν προκειμένω την Ελλάδα. Σύμφωνα με το άρθρο 308 του Ποινικού Κώδικα, όποιος πολίτης οδηγήσει τη χώρα σε αυτή τη θέση θα πρέπει να καταδικαστεί σε φυλάκιση πέντε ετών», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της γείτονος.

Yπογράμμισε δε, ότι δεν έχει την εντολή να υπογράψει τη συμφωνία, υπενθυμίζοντας ότι μια από τις βασικές θέσεις του το 2014 όταν ανέλαβε το αξίωμα ήταν ότι δεν θα αποδεχθεί αλλαγές στο Σύνταγμα της χώρας.

«Δεν δέχομαι ιδέες ή προτάσεις που θα μπορούσαν να βάλουν σε κίνδυνο την εθνική ταυτότητα των "Μακεδόνων", την ιδιομορφία του "Μακεδονικού" έθνους και της "Μακεδονικής" γλώσσας. Στις προεδρικές εκλογές 534.910 πολίτες υπερψήφισαν τις συγκεκριμένες θέσεις και εμένα ως πρόεδρο της "Δημοκρατίας της Μακεδονίας"», τόνισε ο Ιβάνοφ.

Το χρονοδιάγραμμα των κινήσεων στα Σκόπια μετά την άρνηση Ιβάνοφ

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές στα Σκόπια που επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι επόμενες κινήσεις της γείτονος μετά την αναπομπή της τελικής συμφωνίας στη Βουλή, εκτείνονται χρονικά μέχρι και τον Σεπτέμβριο.

Η βουλή των Σκοπίων αναμένεται να υπερψηφίσει τη συμφωνία, εκ νέου στις 5 Ιουλίου
Θα ακολουθήσει η ανακοίνωση για τη διενέργεια του δημοψηφίσματος, πιθανόν στις 5 ή 17 Ιουλίου

Βάσει του Συντάγματος, η προεκλογική περίοδος διαρκεί 60 εως 90 ημέρες

Στόχος είναι το δημοψήφισμα να διεξαχθεί στις 16 Σεπτεμβρίου αν και ακούγονται, επίσης, η 23 Σεπτεμβρίου ή και μεταγενέστερες ημερομηνίες

Δεν έχει ακόμα αποφασιστεί αν το δημοψήφισμα θα έχει δεσμευτικό ή αποφασιστικό χαρακτήρα.


                                            ************************************


Προέκυψε μπλόκο στις ενταξιακές


διαπραγματεύσεις ΠΓΔΜ - Αλβανίας


ΕΛΕΝΗ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗ
l

Μπλόκο στην έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων της ΠΓΔΜ και της Αλβανίας τέθηκε σήμερα στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων που στο Λουξεμβούργο. Οι υπουργοί Εξωτερικών αποφάσισαν ότι η έναρξη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να γίνει υπό προϋποθέσεις το 2019 και όχι άμεσα, όπως ήλπιζε η Αθήνα.

Ο βασικός σύμμαχός των Σκοπίων δεν ήταν άλλος από τον Έλληνα Υπουργό Εξωτερικών, Ν. Κοτζιά ο οποίος σύμφωνα με ευρωπαίους διπλωμάτες έδωσε μία πολύ έντονη μάχη θέλοντας να άρει τις αμφιβολίες των υπουργών εξωτερικών και να καταφέρει την έναρξη της ενταξιακής διαδικασίας στην ΕΕ για την ΠΓΔΜ μετά την ονοματολογική σύμφωνα κάτι το οποίο δεν επιτεύχθηκε.

Οπως είπε ο κ. Κοτζιάς «υπήρξαν δύο διαφορετικές γραμμές, οι 25 που θέλουν να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις μέχρι το καλοκαίρι του 2019 και από την άλλη η Γερμανία, η Ολλανδία και η Δανία που ζητούν την αναβολή τους» δήλωσε ο κ. Κοτζιάς με την λήξη του Συμβουλίου.

«Εξήγησα ότι για γεωστρατηγικούς και γεωπολιτικούς λόγους, η σημερινή κατάσταση απαιτεί τη βοήθεια στις δύο χώρες της περιοχής και όχι την αναβολή. Εξήγησα επίσης ότι η εσωτερική κατάσταση απαιτεί σταθερότητα και ασφάλεια και όχι νέα προβλήματα».

Σύμφωνα με ευρωπαίο διπλωμάτη η θέση της Ολλανδίας είναι ξεκάθαρη. Παρά την πολύ θετική εξέλιξη στο ονοματολογικό την οποία αναγνωρίζει, η Χάγη θεωρεί πως η ΠΓΔΜ ακόμα δεν τηρεί δύο βασικά κριτήρια για την έναρξη των διαπραγματεύσεων της που έχουν να κάνουν με την εφαρμογή του κράτος δικαίου στην χώρα αλλά και την διοικητική της ικανότητα.

Οι παραπάνω, είναι από τους βασικούς τομείς που μία χώρα σε ενταξιακή διαδικασία πρέπει να δείξει σημαντικό πρόοδο.

«Δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια μας στην ενταξιακή διαδικασία μόνο και μόνο επειδή το ονοματολογικό θέμα έκλεισε» έλεγε διπλωμάτης στην «Κ» τονίζοντας ότι η διαδικασία πρέπει να τηρηθεί και να μην υπάρχουν πολιτικά κριτήρια. Αν υπάρξει πρόοδος τους επόμενους μήνες τότε την επόμενη χρονιά θα μπορούσαν να ξεκινήσουν οι ενταξιακές διαδικασίες διαμηνύουν οι Ολλανδοί.

ΠΗΓΗ: kathimerini.gr


Ναι με όρους σε Αλβανία και Σκόπια

Το «πράσινο φως», υπό προϋποθέσεις, για την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την ΠΓΔΜ και την Αλβανία, έδωσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, παρά τις αντιδράσεις της Γαλλίας, της Ολλανδίας και της Δανίας.


Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές από τις Βρυξέλλες, από την ΠΓΔΜ και την Αλβανία ζητείται, έως τον Ιούνιο του 2019, να υπάρξει πρόοδος στους τομείς της διαφθοράς, της Δικαιοσύνης και του Κράτους Δικαίου. Υπό αυτές τις προϋποθέσεις, οι πρώτες συζητήσεις της ΕΕ με Αλβανία και ΠΓΔΜ θα ξεκινήσουν στα τέλη του 2019.


ΠΗΓΗ: eleftherostypos.gr