3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2014

ΑΜΦΙΠΟΛΗ:

Νέα φωτογραφία του σκελετού

Όπως αντίκρισαν τα οστά οι ανασκαφείς μέσα στο χώμα

Για πρώτη φορά δόθηκαν φωτογραφίες του σκελετού της Αμφίπολης, κατά την παρουσίαση της επικεφαλής της ανασκαφής Κατερίνας Περιστέρη.

Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν από τους ανασκαφείς και παρουσιάζουν τα οστά όπως βρέθηκαν, μέσα στο χώμα, στον υπόγειο θάλαμο του Τύμβου Καστά, καθώς για λόγους ασφαλείας των ίδιων των οστών, έχουν μεταφερθεί στο εργαστήριο μαζί με το χώμα στο οποίο βρέθηκαν.

Στη φωτογραφία φαίνονται τμήματα των οστών που εξέχουν από το έδαφος, ενώ ο σκελετός δεν είναι «απείραχτος», καθώς όπως εξήγησαν οι αρμόδιοι, οι τυμβωρύχοι είχαν επέμβει ακόμα και εκεί.

Όπως αναφέρθηκε κατά την παρουσίαση του Σαββάτου, έχουν βρεθεί το κρανίο, η γνάθος, οστά των χεριών και των ποδιών, καθώς και τα οστά της λεκάνης που όμως είναι θρυμματισμένα.

ΠΗΓΗ: protothema.gr

                                                        *********************************

Στο «φως» νέες παραστάσεις
στα «επιστύλια» του τάφου

Στο φως ήρθαν με τις εργασίες συντήρησης παραστάσεις στα μαρμάρινα τμήματα των "επιστυλίων". Ορισμένες από αυτές απεικονίζουν ένα ζώο που είναι πιθανόν ταύρος καθώς και δύο μορφές εν κινήσει, μία γυναικεία και μία ανδρική. Μάλιστα μπορεί κανείς να διακρίνει δεξιά της γυναικείας και αριστερά της ανδρικής μορφής φτερωτές μορφές ενώ τα χρώματα του κόκκινου, του μπλε και της ώχρας έχουν αφήσει εμφανή ίχνη.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού:

«Καθώς προχωρούν οι εργασίες συντήρησης στα επτά μαρμάρινα τμήματα των “επιστυλίων” -ανήκουν στον τρίτο και πιο περίτεχνο χώρο του ταφικού μνημείου, στο λόφο Καστά- αποκαλύπτονται, σταδιακά, παραστάσεις. Διευκρινίζεται ότι η θέση των μαρμάρινων μελών, τα οποία αποτελούν τμήμα θριγκού, φέρουν γραπτό διάκοσμο. Ήσαν τοποθετημένα πάνω από τους ορθοστάτες των τοίχων και κάτω από τις μαρμάρινες δοκούς της οροφής, οι οποίες, όπως έχει ανακοινωθεί, φέρουν, επίσης, γραπτό διάκοσμο, ήτοι μίμηση φατνωμάτων, με εγγεγραμμένους ρόδακες.

Στο ένα από τα τμήματα των “επιστυλίων”, κατά την πρώτη φάση των εργασιών συντήρησης, η οποία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, διακρίνονται στο κέντρο ζώο, πιθανόν ταύρος και εκατέρωθεν δύο μορφές, εν κινήσει, γυναικεία και ανδρική Δεξιά της γυναικείας και αριστερά της ανδρικής διακρίνονται υδρίες και φτερωτές μορφές. Η δεξιά φτερωτή μορφή κατευθύνεται προς ένα τριποδικό λέβητα. Σε πολλά σημεία της παράστασης, όπως στο ένδυμα και στην κεφαλή της γυναικείας μορφής, στο ένδυμα της ανδρικής και της φτερωτής μορφής και στον τρίποδα, είναι εμφανή ίχνη από χρώματα κόκκινο, μπλε και ώχρα.


Το άνω μέρος του επιστυλίου φέρει διακόσμηση ιωνικού κυματίου». 






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ****************************        

Αρχαιολόγοι: Οι παραστάσεις στα επιστύλια
είναι η λύση για τον γρίφο με τον νεκρό

Το ενδιαφέρον της κοινότητας των αρχαιολόγων αλλά και όλης της κοινής γνώμης για την Αμφίπολη είναι επικεντρωμένο στα αποτελέσματα που θα έχουν οι έρευνες για την ταυτοποίηση του σκελετού που βρέθηκε μέσα στον τύμβο Καστά, ωστόσο οι ζωγραφιές στα μαρμάρινα επιστύλια που εντοπίστηκαν στον τάφο ίσως να αποτελούν τη λύση στον γρίφο.

Για άλλη μία φορά οι απόψεις των αρχαιολόγων κινούνται σε διαφορετικές γραμμές. Οπως γράφει και η Μαίρη Αδαμοπούλου στα «Νέα», από τη μία πλευρά κάποιοι υποστηρίζουν πως οι ζωγραφισμένες παραστάσεις απεικονίζουν προετοιμασία θυσίας ή έναν τελετουργικό χορό προς τιμή μιας θεότητας εξ Ανατολών, και σε αυτή συμμετέχουν ένας άνδρας, μία γυναίκα, ένας ταύρος, φτερωτά πλάσματα και υπάρχουν αγγεία μεταφοράς νερού. Η πρώτη εκτίμηση κάνει λόγο για παράσταση που συνδυάζει έπαθλα αγώνων και έχει συμβολικό χαρακτήρα, αφού οι σημαντικές προσωπικότητες που ανήκαν στην ελίτ μετά τον θάνατό τους απεικονίζονταν ως μεγάλοι αθλητές, κυνηγοί ή συμποσιαστές. Μάλιστα, η θυσία του ταύρου σήμαινε μεγάλη τιμή για το νεκρό.

Από την άλλη πλευρά, όμως, η επίτιμη διευθύντρια Κλασικών Αρχαιοτήτων Κατερίνα Ρωμιοπούλου κάνει μία διαφορετική εκτίμηση και υποστηρίζει πως εκατέρωθεν του ταύρου, που στις ανατολικές λατρείες αποτελεί σύμβολο του θεού, βρίσκονται δύο ημίγυμνοι άνδρες και όχι ένας άνδρας και μία γυναίκα, οι οποίοι φορούν φούστα και φρυγικό σκούφο στο κεφάλι. «Εκτιμώ πως πρόκειται για λάτρεις του Αττιδος, ενός ακολούθου της Κυβέλης, η λατρεία του οποίου ήρθε από την Ανατολή».

Όπως αναφέρει και το xronometro.com, η κίνηση του χεριού της γυναικείας μορφής δίνει την εντύπωση ότι μπορεί να είναι η ταυροπόλος Άρτεμις, καθώς εμφανίζεται σε πολλά νομίσματα να κάνει αυτή την κίνηση του χεριού κρατώντας ένα πέπλο. Να σημειώσουμε ακόμη ότι η Άρτεμις λατρευόταν στην περιοχή της Αμφίπολης ως θεά Βενδίς και οι τελετές προς τιμήν της γίνονταν μέσα σε σπήλαια.

«Η Βενδίς ήταν μια πανάρχαια, γυναικεία, σεληνιακή θεότητα των Θρακών, που όταν αργότερα η λατρεία της μπήκε και στην Ελλάδα, ταυτίστηκε με την Εκάτη, την Αρτέμιδα ή και την Περσεφόνη. Στη Θράκη οι γιορτές που τελούνταν προς τιμήν της είχαν οργιαστικό χαρακτήρα κι έμοιαζαν με εκείνες που τελούνταν στη Φρυγία της Μικράς Ασίας προς τιμήν του Σαβαζίου, ο οποίος λατρεύτηκε αρχικά στη Θράκη και αργότερα ταυτίστηκε από τους Έλληνες με τον Διόνυσο. Γι’ αυτό και η μυθολογία ήθελε την Βενδίδα θυγατέρα του Σαβαζίου, επειδή κι αυτός ήταν θεός του Κάτω Κόσμου κι είχε ταυτιστεί με τον Πλούτωνα κι έτσι ήταν εύκολο να ταυτιστεί από τους Έλληνες η Βενδίς των Φρυγών και των Θρακών με την Περσεφόνη. Η λατρεία της Βενδίδος ήταν γενική σε όλη τη Θράκη, έμοιαζε με τη λατρεία της Εκάτης και λάβαινε χώρα σε βαθιά σπήλαια, (Κρατ. Θρασσ. απόσπ. 12). Ειδικά στην Αμφίπολη, η Βενδίς, συνδεόμενη με τον Διόνυσο – Σαβάζιο, που είχε μορφή ταύρου, έλαβε την μορφή της ταυροπόλου Αρτέμιδος κι έγινε πολιούχος της, στη διάρκεια της ρωμαϊκής κατάκτησης. Στα νομίσματα της πόλης εκείνης της περιόδου η Βενδίς εμφανίζεται καθισμένη πάνω σε ταύρο, όπως η Ευρώπη, με το πέπλο της ν’ ανεμίζει στον άνεμο. Σε άλλα νομίσματα παριστάνεται στεφανωμένη με μισοφέγγαρο κι έχοντας στους ώμους της την επιγραφή ΤΑΥΡΟΠΟΛΟΣ, στην άλλη δε όψη του νομίσματος στέκεται όρθια, κρατώντας στο ένα χέρι της τη δάδα της Εκάτης και στο άλλο ένα δόρυ».

ΠΗΓΗ: iefimerida.gr