Και έπεται...
συνέχεια μετά την Περσεφόνη
Της
ΓΙΩΤΑΣ ΣΥΚΚΑ
Κάθε
νέα ανακάλυψη στον λόφο Καστά στην
Αμφίπολη είναι και πιο εντυπωσιακή από
την προηγούμενη. Ξεκινήσαμε με τον
εντυπωσιακό περίβολο και τις Σφίγγες,
μείναμε κατάπληκτοι με τις Καρυάτιδες
και τώρα άφωνοι μπροστά στην ομορφιά
του ψηφιδωτού της πυρόξανθης Περσεφόνης.
Ποτέ το μαρτύριο της σταγόνας δεν ήταν…
απολαυστικότερο.
Η
επιστημονική διαδικασία μπροστά στην
αγωνία όλων μοιάζει να κρατάει αιώνες.
Εξίσου ανυπόμονη εμφανίζεται και η
επιστημονική κοινότητα. Τα επεισόδια
με την ανασκαφή της Αμφίπολης έχουν
συνεχείς κορυφώσεις. Ωστόσο φαίνεται
ότι αρκετοί στο υπουργείο Πολιτισμού
πιστεύουν πως πλησιάζουμε στη λύση του
γρίφου.
Χθες
επρόκειτο να μπει στον τρίτο θάλαμο η
ομάδα της ΚΗ Εφορείας Προϊστορικών και
Κλασικών Αρχαιοτήτων, αφού διασφάλισε
προηγουμένως με φύλλα από φελιζόλ και
ξύλινη επένδυση την αρτιότητα τού
τελευταίου ευρήματος, του μοναδικού
ψηφιδωτού δαπέδου.
Κανείς
δεν γνωρίζει τι εκπλήξεις μπορεί να
παρουσιάσει η συνέχεια. Αν εκεί βρίσκεται
το ταφικός θάλαμος ή αν συνεχίζεται ο
«διάδρομος» με άλλους θαλάμους. Κάθε
καινούργια αποκάλυψη δημιουργεί μαζί
με τον ενθουσιασμό και μια προσμονή.
«Είμαστε αρκετά ψηλά. Υποθέσεις μπορεί
να γίνουν. Θα έχουμε εικόνα μετά την
ανασκαφή του τρίτου χώρου», απάντησε
στην ενημέρωση των δημοσιογράφων η
ανασκαφέας Κατερίνα Περιστέρη,
όταν ρωτήθηκε αν υπάρχει τέταρτος
θάλαμος ή κρύπτη.
Αποκατάσταση
Αναφερόμενη
στο κατεστραμμένο κυκλικό τμήμα το
οποίο φαίνεται να καλύπτει τις κοιλιές
των λευκών αλόγων, η γενική γραμματέας
του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα
Μενδώνη δηλώνει
στην «Κ»:
«Τα
τελευταία χώματα κοσκινίστηκαν το
απόγευμα της Πέμπτης όπου βρέθηκαν
πολλές ψηφίδες αλλά και κάποια τμήματα
του ψηφιδωτού με το υπόστρωμά τους. Το
μεγαλύτερο είναι 20 εκ.»,
λέει η κ. Μενδώνη, που παραμένει το
άγρυπνο μάτι της ανασκαφής στην Αμφίπολη.
Και προσθέτει ότι η αποκατάσταση του
ψηφιδωτού δαπέδου δεν μπορεί να γίνει
άμεσα γιατί απαιτεί τον δικό του χρόνο.
Το
υπογράμμισε άλλωστε και στον ΣΚΑΪ,
δηλώνοντας πάντως αισιόδοξη ότι οι
αρχαιολόγοι και οι συντηρητές στην
Αμφίπολη θα μπορέσουν να αποκαταστήσουν
το έργο σε πολύ μεγάλο βαθμό. Εξήγησε
ακόμη ότι η παράσταση του ψηφιδωτού,
που απεικονίζει την αρπαγή της Περσεφόνης,
δεν είναι σπάνια στην τέχνη των αρχαίων
χρόνων. Θύμισε ότι έχει βρεθεί σε πολλές
αγγειογραφίες, αλλά τώρα, τόνισε, «την
έχουμε και σε ψηφιδωτή μορφή». Γι’ αυτό
άλλωστε εξ αρχής υπογραμμίστηκε και
από την ανασκαφική ομάδα ότι πρόκειται
για μοναδικό εύρημα: ψηφιδωτό δάπεδο
σε μακεδονικό τάφο.
Εύρημα
που αποτελεί ακόμα μια επιβεβαίωση των
αρχικών εκτιμήσεων της κ. Περιστέρη και
της ομάδας της, ότι ο τάφος χρονολογείται
στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ.
Στο
μεταξύ αφαιρούνται από τον λόφο οι
επιχώσεις και τα μπάζα της ανασκαφής
Λαζαρίδη. Το
μεγαλύτερο άγχος των κορυφαίων στελεχών
του υπουργείου Πολιτισμού είναι να
προλάβουν να θωρακίσουν την ανασκαφή
πριν ξεκινήσει ο βαρύς χειμώνας.
Αυτές
τις ημέρες δεν προχώρησαν οι ανασκαφικές
εργασίες, επειδή η ομάδα ασχολήθηκε με
την αποκάλυψη του ψηφιδωτού, το οποίο
απεικονίζει την αρπαγή της Περσεφόνης
από τον Πλούτωνα με αριστουργηματικό
τρόπο.
Η
παράσταση παραπέμπει και στην αντίστοιχη
της αρπαγής της Περσεφόνης στον λεγόμενο
Τάφο της Περσεφόνης, στο βασιλικό
νεκροταφείο των Αιγών. Όμως εκείνη στις
Αιγές είναι τοιχογραφία. Στις πρωτιές
της ανασκαφής της Αμφίπολης συγκαταλέγεται
για πρώτη φορά βοτσαλωτό ψηφιδωτό σε
ταφικό μνημείο.
ΠΗΓΗ:
Εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ,
19 Οκτωβρίου 2014
*****************************
*****************************
Πρόκειται
για τη Ρωξάνη ή την Ολυμπιάδα, λέει
National
Geographic: Πιθανότατα
γυναίκα
στον Τάφο της Αμφίπολης
Όσο
η ανασκαφή του τάφου της Αμφίπολης
φέρνει στο φως νέα στοιχεία και ευρήματα
που προκαλούν τον παγκόσμιο θαυμασμό
και ενδιαφέρον, όλο και περισσότεροι
καθηγητές αρχαιολογίας μελετούν τα
δεδομένα και εκφέρουν τη δική τους άποψη
για το μεγάλο μυστήριο: Ποιος είναι ο
ένοικος του τάφου της Αμφίπολης.
Το
διεθνές περιοδικό National Geographic
φιλοξενεί την άποψη του καθηγητή Ίαν
Γουόρθινγκτον από
το πανεπιστήμιο του Μισούρι, που πιστεύει
πως η απάντηση κρύβεται στην εμφάνιση
της Περσεφόνης. Σύμφωνα με τον
Γουόρθινγκτον, στον τάφο της Αμφίπολης
είναι θαμμένη μια γυναίκα - αυτό,
υποστηρίζει συμπεραίνεται από την
εμφάνιση της Περσεφόνης στο ψηφιδωτό:
«Ο ένοικος του τάφου είναι μια
γυναίκα, γιατί το ψηφιδωτό δείχνει μια
γυναίκα που οδηγείται στον Κάτω Κόσμο»,
αναφέρει χαρακτηριστικά.
Εάν
μάλιστα αποδειχθεί κάτι τέτοιο, τότε
το πιθανότερο είναι πως θα πρόκειται
για μία από τις δύο Μεγάλου
Αλεξάνδρου, την
μητέρα του Ολυμπιάδα (ΦΩΤΟ) ή τη σύζυγό του Ρωξάνη.
«Και οι δύο γυναίκες αυτές
θανατώθηκαν από έναν από τους διαδόχους
του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τον Κάσσανδρο,
που ποθούσε το θρόνο της αρχαίας
Μακεδονίας»,
σημειώνει ο Γουόρθινγτον.
σημαντικότερες γυναίκες στη ζωή του
σημαντικότερες γυναίκες στη ζωή του
«Σύμφωνα
με τις αρχαίες πηγές, ο Κάσσανδρος έβαλε
να δολοφονήσουν τη Ρωξάνη και τον γιο
του Μ. Αλεξάνδρου στην Αμφίπολη γύρω
στο 310 πΧ, οπότε είναι πολύ πιθανό να
βρίσκεται εκείνη στον τάφο της Αμφίπολης»
συμπληρώνει.
«Άλλα
στοιχεία πάντως, δείχνουν πως πιθανότατα
πρόκειται για τον τάφο της Ολυμπιάδας»
σημειώνει το National Geographic, που φιλοξενεί
στο ρεπορτάζ του και την άποψη του
καθηγητή Φίλιπ Φρίμαν,
από το πανεπιστήμιο της Αϊόβα: «Ο
Μέγας Αλέξανδρος ήθελε να κάνει τη
μητέρα του θεα, όπως είναι και η θεά στο
άρμα του Πλούτωνα στο ψηφιδωτό. Επίσης,
η Ολυμπιάδα συνέχισε να έχει πολύ δύναμη
και μετά το θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Αν και δολοφονήθηκε τελικά από τον
Κάσσανδρο και τους συμμάχους του, πιστεύω
ότι θια μπορούσε να έχει τιμηθεί με έναν
τέτοιο τύμβο»
αναφέρει.
ΠΗΓΗ:
protothema.gr
**************************************
**************************************
Τον Ηφαιστίωνα, ή μια
σημαντική
γυναίκα, «κρύβει» ο
τύμβος Καστά;
Εντείνονται τα σενάρια
ότι ο «ένοικος» του τύμβου Καστά είναι
ο Ηφαιστίωνας, η μάλλον η σποδός του
καλύτερου φίλου του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
είτε μια πολύ σημαντική γυναίκα κοντά
στον στρατηλάτη, δηλαδή η μητέρα του
Αλεξάνδρου Ολυμπιάδα ή γυναίκα του
Ρωξάνη.
Ο Θεόδωρος Μαυρογιάννης,
αναπληρωτής καθηγητής ιστορίας και
αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο Κύπρου,
δήλωσε βέβαιος στο Mega ότι πρόκειται
για ένα μνημείο του τελευταίου τετάρτου
του 4ου π.Χ. αιώνα και για τον τάφο του
Ηφαιστίωνα, αφού όπως είπε, ήταν και ο
μόνος που θα μπορούσε να ταφεί με τέτοιου
είδους τιμές, καθώς πιθανότατα επρόκειτο
για εντολή που δόθηκε από τον ίδιο τον
Μακεδόνα βασιλιά.
Για τις ενδείξεις που
οδηγούν σε αυτό το συμπέρασμα ο κ.
Μαυρογιάννης επικαλείται αφενός τις
Καρυάτιδες, καθώς η καταγωγή του
Ηφαιστίωνα ήταν Αθηναϊκή, όπως και
πολλών κατοίκων της Αμφίπολης ( Η Αμφίπολη
ιδρύθηκε από Αθηναίους το 437 π.Χ. με στόχο
τον έλεγχο των μεταλλείων της Θράκης).
Ταυτόχρονα, τόνισε ότι δεν υπάρχουν
ενδείξεις ότι ο Ηφαιστίωνας θάφτηκε
στη Βαβυλώνα. “Αυτός πέθανε το
Νοέμβριο του 324 π.Χ. στα Εκβάτανα της
Μηδίας και εμείς διαθέτουμε από τον
Διόδωρο τον Σικελιώτη, τον Αρριανό και
τον Πλούταρχο τα της κηδείας του, τα
οποία κατέληξαν στην καύση του σώματός
του νεκρού, σε ένα συγκεκριμένο οικοδόμημα,
το οποίο ονομαζόταν 'Πυρά'. Κανένας
αρχαίος συγγραφεύς δεν λέει ότι ο τάφος
του Ηφαιστίωνος είναι στη Βαβυλώνα”
δήλωσε χαρακτηριστικά ο καθηγητής.
Πάντα κατά τον καθηγητή, ο τύμβος που
βοηθά στη χρονολόγηση του μνημείου
παραπέμπει στην περίοδο που έχασε τη
ζωή του ο Ηφαιστίωνας.
Πάντως, στο περιοδικό
National Geographic φιλοξενείται η εκτίμηση του
Ίαν Γουόρθινγκτον, ειδικού στους
κλασικούς χρόνους, ότι στην Αμφίπολη
είναι θαμμένη γυναίκα. ( Σ.Σ. Παραπάνω)
Πάντως, η καθηγήτρια
Κλασικής Αρχαιολογίας, Γεωργία Αλευρά,
εκτιμά ότι το ψηφιδωτό δεν μαρτυρά ακόμα
στην ταυτότητα του νεκρού, ωστόσο
αντίθετα πληροφορίες για το φύλο του
«ένοικου» μαρτυρά το λιοντάρι. Όπως
ανέφερε στο Mega, αν το λιοντάρι όντως
βρισκόταν στην κορυφή του τύμβου Καστά,
τότε «μαρτυράει» ανδρικό μνημείο. «Γιατί
τα λιοντάρια στήνονταν από τον 6ο π.Χ.
αιώνα σε τάφους ανδρών που πέθαναν στον
πόλεμο» επισήμανε.
ΠΗΓΗ: skai.gr