Λύνεται
ο γρίφος της Αμφίπολης:
Τι
κρύβει το υπόλοιπο τμήμα του ψηφιδωτού
Mια ανάσα από την
αποκάλυψη του μεγάλου μυστικού του
τάφου της Αμφίπολης βρίσκονται οι
αρχαιολόγοι, αφού ίσως το ψηφιδωτό λύσει
το γρίφο για τον ένοικο του τάφου.
Η αρχαιολογική σκαπάνη
έφερε στο φως τις προηγούμενες ημέρες
το μοναδικό ψηφιδωτό δάπεδο στο δεύτερο
θάλαμο, πίσω από τις Καρυάτιδες, σε βάθος
έξι μέτρων, φωτογραφίες του οποίου έδωσε
την Κυριακή στη δημοσιότητα το υπουργείο
Πολιτισμού.
Το μοναδικό, εξαιρετικής
λεπτομέρειας, ψηφιδωτό δάπεδο καλύπτει
όλη την επιφάνεια του δαπέδου του
δεύτερου θαλάμου και έχει πλάτος 4,5 μ.
πλάτος επί 3 μ. μήκος, ωστόσο δεν έχει
αποκαλυφθεί ακόμη ολόκληρο αφού δεν
έχει αφαιρεθεί όλο το χώμα που καλύπτει
τη συγκεκριμένη αίθουσα του τύμβου.
Ισως, στα 60 εκατοστά του δαπέδου (και
συνεπώς του ψηφιδωτού) λύνεται και ο
γρίφος για τον ένοικο του τάφου αφού
πληροφορίες αναφέρουν ότι ίσως στο
τμήμα αυτό απεικονίζεται και άλλο
πρόσωπο το οποίο λογικά θα είναι ο
νεκρός.
Στο τμήμα του ψηφιδωτού
που έχει αποκαλυφθεί μέχρι τώρα από την
σταδιακή αφαίρεση του χώματος διακρίνεται
ένα άρμα σε κίνηση, που σύρεται από δύο
λευκά άλογα, το οποίο οδηγεί γενειοφόρος
άνδρας (Ηνίοχος), με στεφάνι δάφνης στο
κεφάλι. Μπροστά από το άρμα απεικονίζεται
ο θεός Ερμής ως ψυχοπομπός, ο οποίος
φορά πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια
και κρατά κηρύκειο. Η σύνθεση έχει
κατεύθυνση από ανατολικά προς τα δυτικά.
Ισως το ψηφιδωτό λύσει
το γρίφο για τον ένοικο του τάφου
Οι ανασκαφείς πιστεύουν
ότι το τμήμα του ψηφιδωτού που δεν έχει
αποκαλυφθεί ακόμη κρύβει συγκλονιστικές
εκπλήξεις, αφού το μόνο σίγουρο είναι
ότι η παράσταση που απεικονίζεται στο
δάπεδο του δεύτερου θαλάμου δεν σταματά
στον Ηνίοχο.
Μάλιστα, πληροφορίες
αναφέρουν, ότι πίσω από τον Ηνίοχο θα
αποκαλυφθεί σύντομα άλλο πρόσωπο, το
οποίο πιθανότατα θα είναι ο ένοικος του
τάφου και τον οποίον οδηγούν στην άλλη
ζωή ο ψυχοπομπός Ερμής και ο Ηνίοχος
που οδηγεί τα δυο πανέμορφα λευκά άλογα.
Η συγκλονιστική αυτή
αποκάλυψη θα γίνει όταν αφαιρεθούν τα
60 εκατοστά χώματος τα οποία καλύπτουν
ακόμη το ψηφιδωτό.
Μάλιστα, δεν αποκλείεται
οι εξελίξεις να έρθουν σύντομα αφού και
η υπεύθυνη επικοινωνίας για την ανασκαφή
στην Αμφίπολη, Αννα Παναγιωταρέα,
έγραψε στο λογαριασμό της στο Facebook ότι
«αυτή η εβδομάδα θα είναι ενδιαφέρουσα».
Ενα ψηφιδωτό εξαιρετικής
τέχνης
Το ψηφιδωτό είναι
κατασκευασμένο από μικρά βότσαλα,
λευκού, μαύρου, γκριζωπού, μπλε, κόκκινου
και κίτρινου χρώματος.
Η παράσταση διακρίνεται
για την εξαίρετη τέχνη στην απόδοση των
λεπτομερειών των χαρακτηριστικών, τόσο
των μορφών, όσο και των αλόγων, όπως και
για την αρμονία των χρωμάτων. Η σύνθεση
είναι σύγχρονη του ταφικού συγκροτήματος
και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο
του 4ου αιώνα π.Χ. Το ψηφιδωτό έχει υποστεί
φθορά στο κέντρο, σε σχήμα κύκλου,
διαμέτρου 0,80μ. Ωστόσο, πολλά μέρη από
το φθαρμένο τμήμα έχουν βρεθεί στην
αμμώδη επίχωση. Τις επόμενες μέρες θα
γίνει προσπάθεια συγκόλλησης και
αποκατάστασής του, προκειμένου να
συντεθεί, στο μέτρο του δυνατού, η
συνολική εικόνα της παράστασης.
Την κεντρική παράσταση
περιβάλλει διακοσμητικό πλαίσιο, πλάτους
0,60μ.,το οποίο συντίθεται από διπλό
μαίανδρο, τετράγωνα και τρέχουσα σπείρα.
Το φόντο της παράστασης είναι σε
αποχρώσεις γκρι-μπλε.
ΠΗΓΗ: iefimerida.gr
Ψηφιδωτό
- αίνιγμα για νεκρό,
με
ψυχοπομπό τον Ερμή
Η
σύνθεση έχει κατεύθυνση από ανατολικά
προς τα
δυτικά,
δηλαδή από τη ζωή προς τον κάτω κόσμο
Και «ψηφίδα –ψηφίδα»
πλέον ενώνεται το ...παζλ της ανασκαφής
στην Αμφίπολη που συνεχώς φέρνει νέα
δεδομένα για τον μεγάλο τύμβο στο λόφο
Καστά. Το εντυπωσιακό ψηφιδωτό, το οποίο
εκτείνεται στο δάπεδο, του δεύτερου
θαλάμου, πίσω από τις Καρυάτιδες, «μιλά»
, σύμφωνα με ειδικούς, «ξεκάθαρα», για
ταφικό μνημείο, και «περιγράφει» με την
εικονονιστική παράστασή του, την
ιδιαιτερότητά του, δίνοντας παράλληλα
«αφορμές» που εξάπτουν τη φαντασία για
τη ταυτότητα του σημαντικού νεκρού.
Αν και στην Μακεδονία
έχουν βρεθεί σημαντικά ψηφιδωτά σύνολα
και ψηφιδωτά δάπεδα, της κλασσικής και
ελληνιστικής περιόδου, αυτά συναντώνται
σε οικίες και δημόσια κτίρια. Σε δυο
περιπτώσεις έχουν βρεθεί σε μακεδονικούς
τάφους, αλλά τα ψηφιδωτά είχαν μόνο
γεωμετρικά σχέδια. Για πρώτη φορά, μέχρι
τώρα, ανασκάπτεται μακεδονικός τάφος
που έχει ψηφιδωτό με εικονιστικές
παραστάσεις.
Το ψηφιδωτό
δείχνει
τάφο
Το είδος της εικονογράφησης
στο ψηφιδωτό που υπάρχει στον δεύτερο
θάλαμο του μνημείου στον λόφο Καστά το
προσδιορίζει σαφώς ως ταφικό. Η κεντρική
παράσταση απεικονίζει άρμα σε κίνηση
που σύρεται από δύο λευκά άλογα, το οποίο
οδηγεί γενειοφόρος άνδρας με στεφάνι
δάφνης στο κεφάλι και μπροστά από το
άρμα απεικονίζεται ο θεός Ερμής ως
ψυχοπομπός (οδηγός του νεκρού προς τον
Κάτω Κόσμο). Η σύνθεση έχει κατεύθυνση
από ανατολικά προς τα δυτικά, δηλαδή
από τη ζωή προς τον Κάτω Κόσμο.
Αξίζει να σημειωθεί
ότι η απεικόνιση του Ερμή ως ψυχοπομπού
συναντάται (σε τοιχογραφία) και σε έναν
από τους σημαντικότερους μακεδονικούς
τάφους στην αρχαία Μίεζα, σε εκείνον
που αποκαλείται «τάφος της κρίσεως»,
και πήρε το όνομά του από τη ζωγραφική
παράσταση που τον διακοσμεί και έχει
ως θέμα την κρίση του νεκρού.
Στην πρόσοψη εκείνου
του μακεδονικού τάφου με καμάρα
απεικονίζονται ο νεκρός, ο ψυχοπομπός
Ερμής και οι κριτές του Κάτω Κόσμου, οι
Αιακός και Ραδάμανθυς.
Ο γενειοφόρος στο
άρμα – Ο Πλούτωνας ή ο ίδιος ο νεκρός;
Τα δύσκολα αρχίζουν
από εδώ και πέρα. Ο γενειοφόρος που
οδηγεί το άρμα με τα δύο λευκά άλογα
είναι ο νεκρός ή κάποιος άλλος; Η απάντηση
είναι «μετέωρη». Και αυτό με δεδομένο
ότι το ψηφιδωτό στο μνημείο Καστά έχει
υποστεί φθορά στο κέντρο, σε σχήμα
κύκλου, διαμέτρου 80 εκατοστών. Όπως
επισήμαναν οι ανασκαφείς, πολλά μέρη
από το φθαρμένο τμήμα έχουν βρεθεί στην
αμμώδη επίχωση και τις επόμενες μέρες
θα γίνει προσπάθεια συγκόλλησης και
αποκατάστασής του, «προκειμένου να
συντεθεί, στο μέτρο του δυνατού, η
συνολική εικόνα της παράστασης».
Σύμφωνα με αρχαιολόγους,
αν ο γενειοφόρος δεν συνοδεύεται από
γυναίκα και είναι μόνος, τότε σίγουρα
είναι ο ίδιος νεκρός. Αν στο κομμάτι του
ψηφιδωτού που λείπει ή σε πιο ενδελεχή
παρατήρηση της υπάρχουσας παράστασης
υπάρχει και γυναικεία μορφή, τότε
πρόκειται για τον Πλούτωνα ο οποίος
οδηγεί την Περσεφόνη στον Κάτω Κόσμο.
Άλλωστε στη Βεργίνα ο
λεγόμενος «τάφος της Περσεφόνης» πήρε
το όνομά του από τη ζωγραφική παράσταση
της αρπαγής της Περσεφόνης από τον θεό
του Κάτω Κόσμου Πλούτωνα. Επίσης, το
ζευγάρι Πλούτωνας - Περσεφόνη απεικονίζεται
ζωγραφικά στο ερεισίνωτο (στην «πλάτη»)
του θρόνου στον «τάφο της Ευρυδίκης»
στη Βεργίνα.
Πάντως, αν πρόκειται
για απεικόνιση του ίδιου του νεκρού,
ανοίγεται ένα νέο... κεφάλαιο αναζήτησης
της ταυτότητάς του μέσα από συνδυαστικές
προσεγγίσεις. Θα μπορούσε κανείς να
αναζητήσει τη μορφή αυτή σε νομίσματα
ή ζωγραφικές συνθέσεις αντικειμένων ή
σε επιφάνειες άλλων μνημείων για να
επιχειρηθεί ταυτοποίηση με κάποιο
πρόσωπο...
Την άποψη ότι πρόκειται
για παράσταση με τον Πλούτωνα διατυπώνει
ο αρχιτέκτων μηχανικός κ. Αθανάσιος
Νακάσης, πρόεδρος του ελληνικού
τμήματος του Διεθνούς Συμβουλίου
Μνημείων και Τοποθεσιών ICOMOS και επίτιμος
διευθυντής Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων.
Σχετικά με το ψηφιδωτό
που βρέθηκε στον τύμβο Καστά και την
παράσταση που απεικονίζει επισημαίνει
στο «Βήμα»: «Είναι ένα γνωστό
μοτίβο, και από τη Βεργίνα, ο Πλούτωνας
πάνω στο άρμα και η αρπαγή της Περσεφόνης.
Χωρίς αμφιβολία πρόκειται για ταφικό
μνημείο, κάτι που ενισχύεται και από
την παρουσία του ψυχοπομπού Ερμή αλλά
και από τη διάταξη της παράστασης από
την Ανατολή προς τη Δύση».
Σύμφωνα με τους ανασκαφείς
στον τύμβο Καστά, η σύνθεση του ψηφιδωτού
είναι «σύγχρονη του ταφικού συγκροτήματος
και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο
του 4ου αιώνα π.Χ.».
Μπίτσικα Παναγιώτα
ΠΗΓΗ: tovima.gr
Ο διεθνής Τύπος
παραληρεί με το μωσαϊκό
Οι νέες,
θαυμαστές, ανακαλύψεις στον τύμβο της
Αμφίπολης δεν θα μπορούσε να αφήσει
αμέτοχη την παγκόσμια κοινή γνώμη που
εδώ και καιρό έχει δείξει πως ενδιαφέρεται
εντόνως για τα τεκταινόμενα στην
μακεδονική γη.
Η θέα του
μωσαϊκού που ανακαλύφθηκε από την
Κατερίνα Περιστέρη και την ομάδα
της, είναι τόσο καθηλωτική που σχεδόν
όλα τα διεθνή Μέσα μεταφέρουν στους
αναγνώστες τους τη σπουδαιότητά του
χρησιμοποιώντας επίθετα στον υπερθετικό
βαθμό: «γιγαντιαίο», «εντυπωσιακό»,
«περίπλοκο», είναι κάποια αυτά που
δείχνουν την επίδραση που ασκεί το
μνημείο σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ο Guardian
γράφει πως το μωσαϊκό που ανακαλύφθηκε
μπορεί να σηματοδοτήσει τον βασιλικό,
μακεδονικό τάφο. Οι αρχαιολόγοι βρέθηκαν
μπροστά σε ένα μεγάλο και περίπλοκο
μωσαϊκό που χρονολογείται από το 300 π.Χ.
Το αυστραλιανό
ABC κάνει λόγο για «μωσαϊκό γιγαντιαίων
διαστάσεων» το οποίο, όμως, ακόμα και
τώρα δεν μπορεί να μας οδηγήσει ευθέως
σε μια θεωρία για το ποιος μπορεί να
είναι ο ένοικος του τύμβου.
Το αμερικανικό
ραδιόφωνο Npr σημειώνει πως η ανακάλυψη
του εντυπωσιακού και πανέμορφου μωσαϊκού
στην Αμφίπολη. Κάνει λόγο για την αρμονία
των χρωμάτων, αλλά και για τη θαυμαστή
λεπτομέρεια των μορφών που απεικονίζονται
στο μωσαϊκό.
Το BBC
σημειώνει με τη σειρά πως αποκαλύφθηκε
στην Αμφίπολη ένα μεγάλων διαστάσεων
μωσαϊκό, στον μεγαλύτερο τάφο που βρέθηκε
ποτέ στην Ελλάδα. Επισημαίνει δε πως
αυτές οι ανακαλύψεις έχουν ανεβάσει το
ηθικό, την υπερηφάνεια και τον πατριωτισμό
των Ελλήνων.
Παγκόσμιο ενδιαφέρον
προσελκύει το εντυπωσιακό ψηφιδωτό
που ίσως είναι το
«κλειδί» για το ποιος έχει ταφεί στην
Αμφίπολη
Βρετανικά,
αμερικανικά, αυστραλιανά, ισπανικά,
πολωνικά, ρωσικά, ακόμα και μαλαισιανά
ΜΜΕ φιλοξενούν στις σελίδες τους τις
εντυπωσιακές εικόνες που έδωσε την
Κυριακή το υπουργείο Πολιτισμού στη
δημοσιότητα, ενώ τα σενάρια σχετικά με
το ποιος έχει ταφεί μέσα πληθαίνουν.
«Η
πιθανότητα ότι ο τάφος περιέχει το σώμα
του Μεγάλου Αλεξάνδρου είναι πολύ μικρή,
αλλά κανείς από εκείνους που καλύπτουν
την ανασκαφή δεν μπορεί να αντισταθεί
στο να σημειώσει ότι αν και ο θρυλικός
κατακτητής πιστεύεται ότι έχει ταφεί
στην Αίγυπτο το 323 π.Χ., ο τάφος του δεν
έχει ακόμη βρεθεί», σημειώνει
προσθέτοντας ότι στην Αμφίπολη ο τάφος
«το πιο πιθανόν είναι να περιέχει
το σώμα ενός από τους συγγενείς του
Αλεξάνδρου ή εκλεκτούς στρατηγούς».
Την ίδια
ώρα σε ανταπόκρισή του από την Αθήνα,
το «Associated Press» σε δημοσίευμα γύρω
από τις νέες αποκαλύψεις στην Αμφίπολη
σημειώνει πως «ο Μέγας Αλέξανδρος,
ο οποίος πέθανε στη Βαβυλώνα στο σημερινό
Ιράκ, στην ηλικία των 32, το 323 π.Χ.,
πιστεύεται ότι έχει ταφεί στην Αίγυπτο».
«Αλλά ο τάφος του δεν έχει βρεθεί»,
υπογραμμίζει, αφήνοντας επίσης ανοιχτό
το ενδεχόμενο ο Μέγας Αλέξανδρος να
είναι ο ένοικος του εντυπωσιακού ταφικού
μνημείου.
«Εδώ είναι
ο Μέγας Αλέξανδρος;», διερωτάται και
η πολωνική ενημερωτική ιστοσελίδα
«sfora.pl» σε άρθρο της που φιλοξενεί
όλα τα νεώτερα σχετικά με τον λόφο Καστά
και τις αρχαιολογικές εργασίες.
«Ο τάφος
από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου
αποκαλύπτει γιγαντιαίο μωσαϊκό»,
είναι ο τίτλος της μαλαισιανής εφημερίδας
«themalaymailonline.com».
«Αγιε
Ερμή», είναι από την άλλη ο τίτλος
του «nbcnews.com», ενώ το ισπανικό «ABC»
γράφει πως «τα ψηφιδωτά στον τάφο
της Αμφίπολης είναι το κλειδί για να
μάθουμε ποιος είναι θαμμένος εκεί».
«Το
μέγεθος και η ποιότητα όσων έχουν
ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα ενισχύει τη
φήμη ότι θα μπορούσε να είναι ο τάφος
του Μεγάλου Αλεξάνδρου, της συζύγου του
Ρωξάνης, της μητέρας του Ολυμπίας κι
αρκετών από τους στρατηγούς και τους
στενούς του συνεργάτες», προσθέτει.
ΠΗΓΗ: iefimerida.gr -
protothema.gr
DISCOVERY:
Ο
Φίλιππος Β΄ αναπαρίσταται
στο
ψηφιδωτό της Αμφίπολης;
«Εκπληκτικό
μωσαϊκό αποκαλύφθηκε στον μυστηριώδη
τύμβο στην Ελλάδα» τιτλοφορείται
το πρώτο θέμα του Discovery στην ιστοσελίδα
του διεθνούς τηλεοπτικού σταθμού που
ειδικεύεται στις μεγαλύτερες ανακαλύψεις
στην ιστορία της ανθρωπότητας και φυσικά
αναφέρεται στις τελευταίες ανακοινώσεις
της ανασκαφικής ομάδας στον τύμβο Καστά.
Το Discovery για
την ανάλυση του σπουδαίου ψηφιδωτού
φιλοξενεί τις απόψεις της αρχαιολόγου
Ντόροθι Κινγκ: «Η φιγούρα μπροστά
από το άρμα είναι ξεκάθαρα ο Ερμής και
απαντάται σε μια σειρά μακεδονικών
τάφων» αναφέρει.
Ποιος είναι
όμως ο γενειοφόρος άντρας, αναρρωτιέται
και η ίδια. «Το προφίλ που δημιουργείται
με οδηγεί στο συμπέρασμα ότι είναι ο
Φίλιππος ο Β'», απαντά
και εξηγεί: «Ο γενειοφόρος άντρας
με ένα δάφνινο στεφάνι στο κεφάλι
απεικονίζεται προφίλ, κρύβοντας την
δεξιά πλευρά του προσώπου του. Ο Φίλιππος
είχε χάσει το δεξί του μάτι, ενώ επίσης
ήταν νικητής σε Ολυμπιακούς Αγώνες,
κάτι που εξηγεί το στεφάνι. Είναι
πιθανότατα ο Φίλιππος ο Β' και τα άλογά
του, γεγονός που ενισχύει την άποψη ότι
το μνημείο είναι ένας τύμβος ή ένα ιερό
αφιερωμένο στον Μέγα Αλέξανδρο. Ο
Φίλιππος ο Β' πέθανε ώστε ο Αλέξανδρος
να γίνει μεγάλος».
Η αρχαιολόγος
Ντόροθι Κινγκ έχει επανηλειμμένως
εκφράσει την άποψη πως ο Τύμβος της
Αμφίπολης είναι ένα μαυσωλείο, αφιερωμένο
στον Μέγα Αλέξανδρο και τη δυναστεία
του. Έτσι εξηγεί και την παρουσία του
Φιλίππου, καθώς κατά την άποψή της, ο
μακεδόνας βασιλιάς πέθανε, για να
ακολουθήσει ο γιος του τη δυναστεία και
να την εξυψώσει στην ιστορία. Πάντως η
κυρία Κινγκ δεν θεωρεί πως ο Μέγας
Αλέξανδρος τάφηκε αρχικά στην Αμφίπολη,
αλλά πως το μνημείο ακολούθησε το θάνατό
του, χωρίς να εκφέρει γνώμη για το εάν
μεταφέρθηκε κάποτε εκεί η σορός του
μεγάλου στρατηλάτη του.
ΠΗΓΗ: protothema.gr
Η
αρπαγή της Περσεφόνης
Η τοιχογραφία
με την αρπαγή της Περσεφόνης έχει βρεθεί
σε έναν κιβωτιόσχημο τάφο στις Αιγές
με διαστάσεις 3Χ4,5 μ. ο οποίος χρονολογείται
γύρω στο 350 π.Χ. και ο οποίος ανήκε σε μια
νεαρή γυναίκα περίπου 25 χρονών που
πρέπει να πέθανε στη γέννα και θάφτηκε
εδώ μαζί με το βρέφος της, η οποία
εικάζεται ότι είναι μια από τις επτά
συζύγους του Φιλίππου Β΄, πιθανότατα
η Νικησίπολις από τις Φερές, η
μητέρα της Θεσσαλονίκης.
Στο βόρειο
τοίχο του τάφου βρίσκεται η εκπληκτική
τοιχογραφία. (φωτο) Στη μέση της εικόνας
δεσπόζει το άρμα με τα τέσσερα λευκά
άλογα. Ο Αδης, πιο μεγάλος από όλες τις
άλλες μορφές, άρπαξε τη λεία του και
πηδάει στο άρμα. Στο δεξί χέρι του ο
βασιλιάς των νεκρών σφίγγει το σκήπτρο
της εξουσίας και τα γκέμια των αλόγων,
που τινάζονται με τα μπροστινά πόδια
στον αέρα, ξεκινώντας ήδη τον ξέφρενο
καλπασμό τους. Ανάμεσα από τα πόδια του,
φυλακισμένη στη σκοτεινή αγκαλιά του,
ο Πλούτωνας κρατάει σφιχτά την Περσεφόνη.
Η Κόρη είναι γυμνή. Το φουστάνι της
γλίστρησε και έπεσε. Έμεινε μόνο το
κορδόνι που το κρατούσε στον ώμο της
και το πορφυρό της ιμάτιο να κρύβει την
ήβη, να γίνεται φόντο για τους μαλακούς
γοφούς της και να χάνεται, σμίγοντας με
το πορφυρό του ιματίου του Πλούτωνα. Σε
μια ύστατη προσπάθεια να ξεφύγει, η Κόρη
τινάζεται προς τα πίσω, το σώμα της
τεντώνεται, τρυφερό σα μίσχος λουλουδιού,
να ξεγλιστρήσει από τα σκέλια και το
μπράτσο που το σφίγγουν σαν τανάλια.
Απόλυτα αδύναμη, απλώνει τα μπράτσα,
ικετεύοντας απελπισμένα για τη βοήθεια
που δε θα έρθει. Ο άνεμος παίρνει τα
μαλλιά της, τα μάτια της βασιλεύουν, το
πρόσωπο της γίνεται μάσκα απόγνωσης.
Η άρνηση
της Κόρης να δεχτεί τη Μοίρα της, η
επιθυμία της να γαντζωθεί στον κόσμο
που αναγκάζεται να αφήσει και η αποστροφή
της για τον Άδη γίνεται ολοφάνερη μέσα
από την κίνηση του σώματος της, που είναι
ολότελα αντίθετη προς τη δική του και
μέσα από την απομάκρυνση των κεφαλιών
τους. Με μια εξαιρετικά δυναμική και
σχεδιαστικά ιδιαίτερα τολμηρή, ανοιχτή
σύνθεση, που στηρίζεται στην ένταση,
αλλά και στην ισορροπία που παράγουν
δύο διαγώνιες που διασταυρώνονται, ένα
εύρημα που μάλλον αυτός εισάγει στην
παραδοσιακή εικονογραφία της Αρπαγής,
ο καλλιτέχνης κατορθώνει να αποδώσει
όλη τη δραματική ένταση της αντιπαράθεσης
του κυνηγού με το θήραμα, του αρσενικού
με το θηλυκό, της ζωής με το θάνατο.
Πίσω από το
άρμα, στην ανατολική γωνία της εικόνας,
μισογονατισμένη στο χώμα, μια φίλη της
Περσεφόνης παρακολουθεί το δράμα,
πετρωμένη από φόβο. Το φόρεμά της
γλίστρησε και το στήθος της είναι γυμνό,
όμως το χρυσοκάστανο ιμάτιο της με τη
φαρδιά μενεξελιά μπορντούρα την τυλίγει
ακόμα, σχηματίζοντας ένα θερμό στεφάνι,
μέσα στο οποίο προβάλλεται η σαγηνευτική
λευκότητα του δέρματός της. Λυγισμένη
στα δύο σηκώνει το χέρι να φυλαχτεί,
μοιάζει να θέλει να φύγει και να μη
μπορεί, παγωμένη σα σε εφιάλτη, ακούσιος
μάρτυρας του αποτρόπαιου. Τα μάτια της
σχεδιασμένα εντελώς λιτά, δυο γραμμούλες
και μια βουλίτσα όλο κι όλο και όμως
καταφέρνουν να εκφράσουν απόλυτα τον
άφατο τρόμο...
Σαν
μορφολογική, αλλά και εννοιολογική
αντίστιξη στην παθητικότητα της
συντρόφισσας της Κόρης, που με τρόμο
αποδέχεται το μοιραίο, στην άλλη μεριά
της παράστασης εμφανίζεται ο Ερμής. Με
το κηρύκειο, το μαγικό ραβδί που γητεύει
τις ψυχές των νεκρών, το μόνο παραδοσιακό
και αναγνωρίσιμο σύμβολο της παράστασης,
στο χέρι, ο ψυχοπομπός γίνεται εδώ
νυμφοπομπός σκοτεινού Γάμου, και
τρέχοντας, σχεδόν πετώντας στις μύτες
των ποδιών του, οδηγεί το άρμα στη δύση,
στη χώρα των νεκρών.
ΠΗΓΗ: iefimerida.gr