Μετακινούνται λίθοι
από την είσοδο
του τάφου στην Αμφίπολη
Σύμφωνα με ανακοίνωση
του Υπουργείου Πολιτισμού ξεκίνησαν
ήδη από σήμερα οι προεργασίες για την
ασφαλή μετατόπιση των λίθων του
προστατευτικού τοίχου.
Η μετατόπιση των λίθων
του προστατευτικού τοίχου που βρίσκονται
μπροστά στην είσοδο του τάφου γίνεται
με στόχο να διευκολυνθεί η πρόσβαση των
αρχαιολόγων στο εσωτερικό του μνημείου.
Η ανασκαφή στον τύμβο
Καστά στην Αμφίπολη εξελίσσεται σύμφωνα
με την επιστημονική δεοντολογία, όπως
αναφέρει η σχετική ανακοίνωση του
υπουργείου. Επίσης στην ανακοίνωση
αναφέρεται πως από σήμερα θα ενημερώνει
τακτικά την κοινή γνώμη για την πορεία
της ανασκαφής.
Tι κρύβει στο εσωτερικό
του ο τύμβος της Αμφίπολης θα φανεί σε
15 με 20 ημέρες διαβεβαιώνουν από το ΥΠΠΟΑ,
«κι εφόσον οι ανασκαφείς κατεβάσουν
τη στάθμη στο επίπεδο του δαπέδου».
Τότε θα μάθουμε αν είναι συλημένος ο
τάφος, όπως μαρτυρούν οι ακέφαλες Σφίγγες
με τα σπασμένα φτερά, ισχυρίζονται
ειδικοί σε θέματα μακεδονικής
αρχιτεκτονικής.
Οι αρχαιολόγοι
επιβεβαιώνουν, ωστόσο, ότι πίσω από τον
τοίχο στην είσοδο του τάφου υπάρχει
ψηφιδωτό δάπεδο με ρόμβους, το οποίο
φαίνεται να συνεχίζεται και πίσω από
τη θύρα και τις παραστάδες της.
Οι αρχαιολογικές
ανασκαφές στον Τύμβο Κάστα έχουν
προκαλέσει πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο
ενδιαφέρον, με τηλεοπτικούς σταθμούς
να καταφθάνουν από όλη την Ελλάδα και
από τα Βαλκάνια.
Ενώ εκατοντάδες είναι
οι τουρίστες που θέλουν να πλησιάσουν
κοντά στις αρχαιολογικές ανασκαφές,
προκειμένου να δουν τα ευρήματα που
έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη
της προϊσταμένης της ΚΗ’ Εφορίας
Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων,
Κατερίνας Περιστέρη.
ΠΗΓΗ:
kathimerini.gr
Όργιο
φημών για τον τάφο στην Αμφίπολη
Καθώς
βρισκόμαστε μια ανάσα από την αποκάλυψη
του μεγάλου μυστικού του τάφου της
Αμφίπολης και η αγωνία όλων μεγαλώνει,
όπως συμβαίνει σε κάθε αντίστοιχη
περίπτωση υπάρχει και το επακόλουθο
όργιο φημών.
Οι Σφίγγες θα παραμείνουν
στη θέσης τους
Ετσι τις
τελευταίες ώρες διαδόθηκαν πληροφορίες
για μετακίνηση των Σφιγγών, κάτι το
οποίο διαψεύστηκε, αλλά και για το
εντυπωσιακό δάπεδο με τους ρόμβους που
υπάρχει στην είσοδο.
Συγκεκριμένα,
πληροφορίες ήθελαν τους αρχαιολόγους
να απομακρύνουν τις δύο ακέφαλες Σφίγγες
από το σημείο προκειμένου να μπορέσουν
να εισέλθουν στο εσωτερικό του ναού.
Ωστόσο, το μεσημέρι της Δευτέρας το
υπουργείο Πολιτισμού με μια λιτή
ανακοίνωση διέψευσε τις πληροφορίες
αυτές.
Το εντυπωσιακό δάπεδο
με τους ρόμβους
Σύμφωνα με
πληροφορίες της εφημερίδας Εθνος, οι
αρχαιολόγοι επιβεβαιώνουν ότι πίσω από
τον τοίχο στην είσοδο του τάφου υπάρχει
ψηφιδωτό δάπεδο με ρόμβους, το οποίο
φαίνεται να συνεχίζεται και πίσω από
τη θύρα και τις παραστάδες της.
Στην Αμφίπολη ο γερανός
που θα μεταφέρει τις μαρμάρινες πλάκες
Επίσης, στην
ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο
Πολιτισμού τονίζεται ότι η ανασκαφή
στον τύμβο Καστά στην Αμφίπολη συνεχίζεται
σύμφωνα με την επιστημονική δεοντολογία,
ενώ σημειώνεται ότι «ήδη σήμερα ξεκίνησαν
οι προεργασίες για την ασφαλή μετατόπιση
των λίθων του προστατευτικού τοίχου».
Μάλιστα,
για το λόγο αυτό το πρωί της Δευτέρας
ειδικός γερανός έφθασε στο χώρο της
αρχαιολογικής ανασκαφής. Ο γερανός θα
χρησιμοποιηθεί, όπως θέλουν οι πληροφορίες,
προκειμένου να αποσπάσει με μεγάλη
επιμέλεια και προσοχή τις μαρμάρινες
πλάκες (βρίσκονται μπροστά και δίπλα
στις Σφίγγες) οι οποίες εκτιμάται ότι
ζυγίζουν περί τον μισό τόνο η κάθε μία.
Ωστόσο, άλλες πληροφορίες θέλουν τους
γερανούς να χρησιμοποιούνται τη
συγκράτηση των όγκων προκειμένου να
εξαλειφθεί ο κίνδυνος κατάρρευσης, μια
τεχνική που χρησιμοποιείται και στην
Ακρόπολη.
Τι μπορεί να σημαίνει
η ύπαρξη των τριών χώρων εντός του τάφου
Σύμφωνα με
ορισμένες πληροφορίες πριν ένα χρόνο
έγινε γεωφυσική διασκόπηση η οποία
έδειξε ότι στο εσωτερικό του τάφου
υπάρχουν τρεις χώροι. Κανείς, όμως, δεν
μπορεί να ξέρει το τι μπορεί αυτό να
σημαίνει. Είναι τρεις οι τάφοι; Ή είναι
ένας και ο υπόλοιπος χώρος απλώς
περιλαμβάνει άλλα κτίσματα στο πλαίσιο
μιας ταφικής σύνθεσης;
Προς το
παρόν κανείς δεν μπορεί να δώσει σαφείς
απαντήσεις αφού οι αρχαιολόγοι δεν
έχουν μπει ακόμη στα άδυτα του αρχαίου
τύμβου. Ετσι, για να λάβει κανείς σαφείς
και ασφαλείς απαντήσεις θα πρέπει να
περιμένει να προχωρήσει η ανασκαφή.
Το μυστικό του τάφου
Οσο για το
ποιος μπορεί να βρίσκεται στον τάφο της
Αμφίπολης; Μεγάλο ερώτημα χωρίς απάντηση
προς το παρόν. «Πρέπει να είναι κάποιος
στρατηγός, σίγουρα είναι τάφος για άτομο
ή άτομα τα οποία είναι στρατηγοί, αλλά
δεν μπορώ ακόμη να πω ποιος, αλλά είμαστε
σε πολύ καλή αρχή» ανέφερε η προϊσταμένη
τη ΚΗ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών
Αρχαιοτήτων Κατερίνα Περιστέρη,
υπογραμμίζοντας ότι «η αρχή των έντιμων
αρχαιολόγων είναι να μην πουν ποιος
είναι αν δεν ανασκαφεί ο τάφος»
ΠΗΓΗ: iefimerida.gr
"Οι Σφίγγες της
Αρχαίας Αμφίπολης τυπωμένες
σε πανάρχαια νομίσματα
της περιοχής"
Σύμφωνα με
νομισματολόγο-ερευνητή, αναφορές στην
ιστορία της περιοχής, φανερώνουν ότι
οι Σφίγγες που εμφανίστηκαν στην
Αμφίπολη, είναι τυπωμένες σε νομίσματα
διαφόρων περιόδων, μέχρι και τη
μακεδονοποίηση της Αμφίπολης το 357 π.Χ.
Σε τετράδραχμα 14,40 και
12,90 γραμμαρίων, σε δυόβολο 1,40 γραμμαρίων
καθώς και σε υποδιαίρεση του 1/8 του
στατήρα, 1,20 γραμμαριων (σύμφωνα με την
αρχαϊκή μέτρηση), φαίνεται πως είναι
αποτυπωμένες οι Σφίγγες της Αρχαίας
Αμφίπολης, σύμφωνα με τον νομισματολόγο-ερευνητή
Αστέριο Τσίντσιφο, ο οποίος αναφέρει
ότι "το αρχαίο αυτό νόμισμα πρωτοέκανε
την εμφάνιση του στην περιοχή της Αρχαίας
Αμφίπολης, στα τέλη του 6ου αιώνα π. Χ.".
Ξεδιπλώνοντας το
"κουβάρι" της ιστορίας της περιοχής,
ο κ. Τσίντσιφος ανατρέχει, στην εποχή
που η πόλη των Εννέα Οδών, μετέπειτα
Αμφίπολη, γνώρισε μεγάλη δόξα στα χρόνια
της αρχαιότητας, λόγω της θέσεως που
κατείχε, καθώς ήταν κομβικό εμπορικό
σημείο και συνόρευε με το μεγάλο εμπορικό
λιμάνι της Αμφίπολης.
"Οι Εννέα Οδοί υπήρξαν
στην κυριολεξία πολυεθνική πόλη. Από
τον 7ο π.Χ. αιώνα, υπήρχαν εκεί Χαλκιδαίοι
άποικοι. Η πολυπληθέστερη αποικία ήταν
οι Μιλήσιοι, που μύησαν τους ντόπιους
στη νομισματοκοπία. Το μιλησιακό σύστημα
βαρών που ακολουθήθηκε, μας το φανερώνει.
Υπήρχαν ακόμα μικρότερες αποικίες των
Φωκαέων, Σαμίων και Ερυθραίων από την
Ιωνία. Από το 520 π.Χ. και μετά, το βισαλτικό
στοιχείο μαζί με το μακεδονικό, που ήδη
υπήρχε στη Βισαλτία, έγινε πολύ έντονο
στην πόλη. Τέλος, παρουσία εκεί είχαν
Άνδριοι και Ακάνθιοι άποικοι. Μετά τις
Περσικές εκστρατείες και την οριστική
αποχώρηση των Περσών το 479 π.Χ., άρχισε
μια αντίστροφη μέτρηση, που οδήγησε
τελικά τις Εννέα Οδούς στα χέρια των
Αθηναίων και στη μετονομασία της σε
Αμφίπολη" επεξηγεί ιστορικά ο κ.
Τσίνσιφος, αναλύοντας τη νομισματική
πορεία της περιοχής και τη θέση της
Σφίγγας.
Εννέα Οδοί και Σφίγγα
Σύμφωνα με τα ιστορικά
δεδομένα, "οι Εννέα Οδοί, όπως απεδείχθη
νομισματικά, υπήρξε έδρα του βασιλιά
των Ηδωνών Γέτα. Οι μύθοι με τον Διόνυσο,
τους Ήδωνες και τον βασιλιά Λυκούργο,
που αιωρούνταν πάνω από το Παγγαίο,
εκπορεύτηκαν από τις Εννέα Οδούς, που
κατ' εξοχήν ήταν το κέντρο της Διονυσιακής
λατρείας. Εδώ θεοποιείται η Σφίγγα, που
όπως αναφέρεται από ιστορικά στοιχεία
προηγήθηκε και αυτής του δωδεκαθέου.
Γεγονός είναι ότι από τον 6ο π.Χ. αιώνα
και μετά, έμεινε να λατρεύεται σε ελάχιστα
φανερά σημεία. Ο μύθος γι' αυτήν μπορεί
να γεννήθηκε στη Θήβα του Οιδίποδα, όμως
νομισματικά τουλάχιστον δεν υπήρξε και
έτσι, φαινομενικά, δεν υπάρχει σύνδεση
της Σφίγγας με τη Θήβα του 5ου π.Χ. αιώνα
και μετά. Τα φανερά σημεία λατρείας της,
που είναι γνωστά έως σήμερα, είναι η
Χίος, όπως αποδεικνύει όλη η νομισματική
της παραγωγή, η Νάξος, όπως απέδειξε με
το άγαλμα της Σφίγγας, που οι κάτοικοί
της απέστειλαν στους Δελφούς και η πόλη
Γέργη της Τρωάδας, της Μικράς Ασίας,
όπου επίσης όλη η νομισματική της
παραγωγή βασίστηκε στη Σφίγγα. Η λατρεία
της Σφίγγας ήταν στενά συνδεδεμένη με
τη Διονυσιακή λατρεία και το κρασί που
παραγόταν. Έτσι, στη Θήβα, ανακαλύπτουμε
τον Διόνυσο, τον αμφορέα για το κρασί
και το σταφύλι σαν σύμβολο. Στη Νάξο
πάλι, τον Διόνυσο, σκεύη για κρασί και
σταφύλια και ούτω καθεξής.
Στα φανερά σημεία
λατρείας της Σφίγγας πλέον, συγκαταλέγεται
η Αμφίπολη, από την εποχή ακόμα που το
όνομά της ήταν Εννέα Οδοί. Οι δυο Σφίγγες
στο μνημείο του λόφου Καστά δεν εκπλήσσουν
με την εμφάνισή τους εκεί, γιατί το
πανάρχαιο νομισματικό θέμα της πόλης
ήταν η Σφίγγα. Η ελληνική σφίγγα, υπήρξε
νομισματικό θέμα των Εννέα Οδών. Η Σφίγγα
λοιπόν φαίνεται να είχε ιδιαίτερη
σημασία για τους κατοίκους της Αμφίπολης,
αφού και όταν ακόμα άλλαξαν θεματολογία
στα νομίσματά τους, η σφίγγα παρέμεινε
πάνω σ' αυτά, πλέον σαν σύμβολο. Το 530
π.Χ., περίπου μέσα σ' έναν οργασμό
νομισματοκοπίας στο Παγγαίο, οι κάτοικοι
των Εννέα Οδών επιλέγουν την σφίγγα και
την αγελάδα μόνη της ή με το μοσχαράκι
της, σαν θέματα για τα νομίσματά τους.
Οι αποτυπώσεις στα νομίσματά τους
ομολογούσαν τη θεότητα που λάτρευαν,
ως οπαδούς του Διόνυσου, αλλά και την
ασχολία τους που ήταν κυρίως η κτηνοτροφία.
Όπως φαίνεται πολύ
αργότερα, οι Αμφιπολίτες, δεν ξεχνούν
τις ρίζες τους και εξακολουθούν να
χρησιμοποιούν τη σφίγγα σαν σύμβολο,
όμως η κύρια απόδειξη για την ταυτοποίηση
των Εννέα Οδών με τη σφίγγα, έρχεται από
την αποκωδικοποίηση των οπισθοτύπων.
Στην πρώτη πλευρά των ασημένιων
νομισμάτων, που έχουν βρεθεί και
χρονολογούνται από 520 π.Χ. μέχρι και το
470 π.Χ. φαίνεται η Σφίγγα, ενώ το οπισθότυπό
της, η πίσω πλευρά του νομίσματος,
φανερώνει τον τόπο κοπής του νομίσματος-
στην προκειμένη περίπτωση τις Εννέα
Οδούς.
Με θέμα τη Σφίγγα
καλύφθηκαν πέντε νομισματικές
υποδιαιρέσεις, ενώ άλλες πέντε καλύφθηκαν
με την αγελάδα. Πρέπει να σημειωθεί ότι
τα νομίσματα με τη Σφίγγα δεν ήταν
άγνωστα, αλλά λόγω αδυναμίας ταυτοποίησης,
χαρακτηρίζονται έως σήμερα ανεξακρίβωτα
Θρακο-μακεδονικά. Από το 520 π.Χ., που
έχουμε τη νομισματική απόδειξη των
Εννέα Οδών, έως και το 357 π.Χ., που κόβονταν
τα Αμφιπολίτικα νομίσματα, η Σφίγγα
είχε παρουσία στην Αμφίπολη.
Μετέπειτα χρόνια
Το μοναδικό διάστημα
που απουσίασε νομισματικά, ήταν η
περίοδος κατάληψής της από τους Αθηναίους
(438 - 422 π.Χ.). Το 438 π.Χ., που ο Άγνων ο οικιστής
ίδρυσε την Αμφίπολη στη θέση των Εννέα
Οδών, ο χρυσούς αιών στην Αθήνα, ήταν
στο αποκορύφωμά του. Έως τότε, το μισό
Παγγαίο, από τα μεταλλεία που αφαίρεσαν
το 464 π.Χ. από τους Θασίτες, δούλευε για
τους Αθηναίους. Μετά την ίδρυση της
Αμφίπολης, όλο το Παγγαίο ήταν δικό
τους. Το χρήμα έρεε άφθονο και ένας από
τους διαχειριστές αυτού στο Παγγαίο,
ήταν ο Άγνωνας. Ο Άγνωνας είναι μια πολύ
λίγο γνωστή ιστορική προσωπικότητα,
που με την ενέργειά του να ιδρύσει πόλη
με το όνομά του 'Αγνώνεια', πολύ κοντά
στην Αμφίπολη, έδειξε τουλάχιστον μια
τάση επίδειξης, που εκδηλώθηκε μέσα από
οικοδομική δραστηριότητα. Ο Θουκυδίδης
κάνει αναφορά για 'Αγνώνεια οικοδομήματα',
που μετά την απελευθέρωσή τους το
422π.Χ., οι Αμφιπολίτες καταστρέφουν με
μανία. Μετά το τέλος του Πελοποννησιακού
πολέμου, το 404 π.Χ., η Αμφίπολη θα γνωρίσει
μεγάλη οικονομική ακμή. Στα τετράδραχμα,
που θα εκδώσουν οι Αμφιπολίτες,
χρησιμοποίησαν σύμβολα, τα οποία γι'
αυτούς είχαν σημασία. Μέσα σε αυτά υπήρχε
η Σφίγγα, που παρέπεμπε στις Εννέα Οδούς,
υπήρχε και ο τρίποδας που παρέπεμπε στο
μαντείο του Διονύσου, το σταφύλι, το
στάχυ, η μέλισσα κ.ά.".
Όπως υποστηρίζει ο
νομισματολόγος Αστέριος Τσίντσιφος,
"οριστικά οι εμφανίσεις της Σφίγγας
στα νομίσματα θα σταματήσουν με τη
μακεδονοποίηση της Αμφίπολης το 357 π.Χ..
Αυτό προκύπτει από τις δεκάδες
αμφιπολίτικες κοπές νομισμάτων του
Μεγάλου Αλέξανδρου αργότερα, στις οποίες
ούτε μία έχει σαν σύμβολο τη Σφίγγα.
Αντίθετα, τα περισσότερα από τα άλλα
σύμβολα των Αμφιπολιτών (δάδα, τρίποδας,
μέλισσα, δελφίνι κ.ά.), μεταφέρθηκαν στα
τετράδραχμα του Αλέξανδρου".
Σύμφωνα πάντως με τον
ίδιο, μερικά από τα αρχαία ασημένια
νομίσματα, που απεικόνιζαν τη Σφίγγα
και έφεραν την ταυτοποίηση των Εννέα
Οδών πουλήθηκαν σε μεγάλους οίκους
δημοπρασιών της Ευρώπης, με πώληση του
ανεξακρίβωτου τετράδραχμου ασημένιου
νομίσματος, βάρους 14,40 γραμμαρίων, να
πωλείται στη Γερμανία στον οίκο
δημοπρασιών Lanz του Μονάχου, στις 28
Νοεμβρίου του 2005, έναντι 3600 ευρώ και του
ανεξακρίβωτου τετράδραχμου ασημένιου
νομίσματος, βάρους 12,90 γραμμαρίων, να
πωλείται στις 22 Σεπτεμβρίου του 2011, στο
Μόναχο, στον οίκο δημοπρασιών Hirsch, έναντι
4000 ευρώ.
Την ίδια ώρα, όπως λέει
ο νομισματολόγος, εξακριβωμένα ασημένια
αμφιπολίτικα τετράδραχμα νομίσματα
που χρονολογούνται από το 390 π.Χ μέχρι
το 360 π.Χ., όπου συναντάμε τις τελευταίες
εμφανίσεις της Σφίγγας σαν σύμβολο, σε
μικρογραφία δίπλα στο Απόλλωνα,
πουλήθηκαν: το ένα 14,40 γραμμαρίων, στον
οίκο δημοπρασιών Leu της Ζυρίχης, στις
16 Μαΐου του 2001 έναντι 390.000 ελβετικών
φράγκων, ενώ το δεύτερο εξακριβωμένο
τετράδραχμο 14,43 γραμμαρίων δημοπρατήθηκε
στις 4 Ιανουαρίου του 2011, στη Νέα Υόρκη,
στον οίκο δημοπρασιών CNG, στην τιμή των
700.000 δολαρίων.
ΠΗΓΗ: protothema.gr